12. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa

20 stycznia w siedzibie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie odbyła się konferencja prasowa dotycząca 12. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego CHOPIN I JEGO EUROPA i najważniejszych publikacji fonograficznych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, realizowanych w 2016 roku. W konferencji prasowej udział wzięli: Dyrektor NIFC dr Artur Szklener, Dyrektor Artystyczny Festiwalu Stanisław Leszczyński, przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Maksymilian Bylicki, zastępca Dyrektora Biura Kultury Miasta Stołecznego Warszawy Małgorzata Naimska oraz Dyrektor 2 Programu Polskiego Radia Małgorzata Małaszko-Stasiewicz. Konferencję prowadziła Agata Kwiecińska.

 

Warszawa przyjazna Chopinowi

Przedstawiciele Ministerstwa, a także Miasta Stołecznego Warszawy zgodnie stwierdzili, że Festiwal CHOPIN I JEGO EUROPA to świetna okazja do promocji Polski i Warszawy, gdyż przyciąga słuchaczy nie tylko ze stolicy i całego kraju, ale także z Europy i świata. Cechą, która wyróżnia festiwal jest fakt, że odbywa się on w sierpniu, czyli w okresie wakacyjnym. Ma to ogromne znaczenie dla turystów przyjeżdżających wtedy do Warszawy. Minister oraz władze miasta zapewniali o pełnym poparciu dla działań Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Jak powiedział Maksymilian Bylicki „poparcie Ministerstwa będzie wyrażać się w zapewnieniu stabilnego finansowania dotychczas realizowanych przedsięwzięć na niezmniejszonym poziomie, w zależności od potrzeb, jak również we współpracy innych instytucji narodowych podlegających Ministrowi Kultury jak Filharmonia Narodowa czy Teatr Wielki.” Dyrektor NIFC dr Artur Szklener zauważył dobrą współpracę władz miasta z Instytutem jak również fakt, że zmienia się polityka miasta dotycząca systemu zarządzania nośnikami. Władze deklarują możliwość większego wykorzystania systemu nośników dla promocji festiwalu niż to było do tej pory co dla budżetu Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina nie jest bez znaczenia.

 

Z ziemi Włoskiej do Polski - Od Mozarta do Belliniego

Dyrektor Artystyczny Festiwalu Stanisław Leszczyński zauważył, że program festiwalu z powodu głównego wydarzenia organizowanego przez NIFC, jakim był Konkurs Chopinowski układa się w formie muzycznego ronda z elementami techniki wariacyjnej. Podtytuł Z ziemi Włoskiej do Polski dotyczy rzeczywistego programu festiwalu, a więc repertuaru dzieł od Mozarta do Belliniego, które będą wykonywane podczas 15 dni festiwalu. Będzie on rozpoznawalny już podczas Koncertu Inauguracyjnego, kiedy zostanie wykonana Uwertura Alberta Lortzinga będąca instrumentacją Mazurka Dąbrowskiego. Twórczość Fryderyka Chopina, w interpretacji laureatów XVII Konkursu Chopinowskiego, zostanie skonfrontowana z muzyką jemu najbliższych kompozytorów – Bacha, Mozarta, Haydna, Belliniego, Jíroveca, którego Koncert fortepianowy grał sam Chopin. Program festiwalu ukaże różnorodne wpływy na muzykę Chopina oraz muzyki Chopina na dzieła innych twórców. W repertuarze ponad 40 festiwalowych koncertów znajdą się ulubione chopinowskie gatunki muzyczne – opera, pieśń, koncert, muzyka kameralna, popularne w XIX stuleciu opracowania, parafrazy i wariacje na tematy najbardziej znanych dzieł epoki, a także odważne – choć ryzykowne, a przez to i prowokacyjne – transformacje arcydzieł chopinowskich na inny rodzaj brzmienia. Wszystko to w mistrzowskich wykonaniach zarówno na instrumentach współczesnych jak i historycznych. Koncerty odbędą się w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Bazylice św. Krzyża i po raz pierwszy w ramach festiwalu – w Żelazowej Woli.

 

W nadzwyczajnie bogatym programie festiwalu znajdzie się m. in.:

I Capuleti e i Montecchi Vincenzo Belliniego po raz pierwszy w Polsce kompletne wykonanie tej opery na instrumentach historycznych – powrót zespołu Europa Galante po sensacyjnej prezentacji na festiwalu w 2010 roku Normy Belliniego;

Cyrulik sewilski Gioachino Rossiniego pierwsze w Polsce wykonanie szlagieru operowego w wersji sporządzonej przez Vincenzo Gambaro na oktet dęty, uznanej przez Rossiniego za lepszą od oryginału;

Requiem Gaetano Donizettiego dzieło napisane na uroczystości żałobne Belliniego, po raz pierwszy na instrumentach historycznych w Bazylice św. Krzyża przed sercem Chopina;

Recitale Pieśni – nadzwyczajny Iana Bostridge’a (tenor) i recitale Mariusza Godlewskiego (baryton) oraz Iwony Sobotki (sopran) – prezentacja najpiękniejszej liryki europejskiej XIX wieku

Preludia Chopina w wersji na orkiestrę symfoniczną – opracowanie Jeana Françaix’a z 1967 r.;

Rówieśnik Chopina Otto Nicolai (1810-1849) – Fantazja n/t Normy Belliniego na fortepian
i orkiestrę,

Vojtěch Matyáš Jírovec, Koncert fortepianowy, który miał w swoim repertuarze Fryderyk Chopin;

Muzyka polska znana i nieznana – obok Chopina: Feliks Dobrzyński, Stanisław Moniuszko, Ludomir Różycki, Karol Rathaus, Witold Lutosławski

Recitale Chopinowskie przed sercem kompozytora: 12 recitali pianistów na instrumencie z XIX wieku – w Bazylice św. Krzyża o g. 22.00;

 

 

 

Po Wielkim Konkursie

Tematem przewodnim 12 edycji festiwalu CHOPIN I JEGO EUROPA będą występy wszystkich laureatów i najciekawszych osobowości XVII Konkursu Chopinowskiego. Zagrają zarówno na Steinwayach, Yamahach, jak i Erardach, Pleyelach i Broadwoodach. W programach recitali znajdzie się muzyka Fryderyka Chopina która wypełni jedną z części, drugą pianiści poświęcą dziełom innych kompozytorów - od Bacha do impresjonizmu. Laureaci dwóch pierwszych nagród wystąpią w charakterze solistów z orkiestrą nie tylko w repertuarze chopinowskim. Planowany jest występ zwycięzcy XVII Konkursu Chopinowskiego, Seong-Jin Cho w Koncercie b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego. Trwają obecnie rozmowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina z artystą oraz przedstawicielami Deutsche Grammophon, aby potwierdzić ten repertuar. Przewidziane są również koncerty kameralne z udziałem Charles’a Richard-Hamelin’a.

 

Na festiwalowych estradach, obok laureatów XVII Konkursu Chopinowskiego wystąpią wybitni wykonawcy:

 

• Światowa elita pianistyczna - gwiazdy najważniejszych sal koncertowych, a wśród nich m.in. Martha Argerich, Katia i Marielle Labéque, Nelson Goerner, Till Fellner, Jan Lisiecki, Jonathan Plowright i Yulianna Avdeeva.

• Nadzwyczajne koncerty kameralne – występy najwybitniejszych zespołów kwartetowych: Belcea Quartet (Corina Belcea, Axel Schaher, Krzysztof Chorzelski, Antoine Lederlin) Apollon Musagete (Paweł Zalejski, Bartosz Zachłod, Piotr Szumieł, Piotr Skweres), Szymanowski Quartet (Agata Szymczewska, Grzegorz Kotow, Volodia Mykytka, Marcin Sieniawski) i Quatuor Mosaïques, oraz zespołu kameralnego w składzie: Marcin Zdunik (wiolonczela), Kuba Jakowicz (skrzypce), Janusz Wawrowski (skrzypce), Katarzyna Budnik-Galazka (altówka), Łukasz Długosz (flet), Paweł Wakarecy (fortepian).

• Koncerty symfoniczne: European Union Youth Orchestra pod dyrekcją Vasilego Petrenki, Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Grzegorza Nowaka, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

• Wykonawstwo historyczne – legendarny zespół Europa Galante Fabio Biondiego, Collegium 1704 Vaclava Luksa, Amphion Wind Octet, fortepianiści: Antonio Piricone i Tobias Koch oraz grający w stylu historycznym, a wyłoniony z legendarnego zespołu Nicolausa Harnoncourta, Concentus Musicus Wien – Quartour Mosaique (Erich Hobarth, Andrea Bischof, Anita Mitterer, Christophe Coin).

 

Szczegółowy program festiwalu znajduje się w zakładce Wydarzenia oraz na stronie NIFC.

Sprzedaż biletów w Kasie Muzeum Fryderyka Chopina oraz na stronie www.bilety.nifc.pl od 1 lutego.

 

Marta Polańska

© 2017 DolceSfogatoMagazine.com. All Rights Reserved. Designed By MARTATELIER.PL